De actualisering is gebaseerd op een grootschalige enquête die van 8 juni tot 20 oktober 2024 werd uitgevoerd. De berekeningsmethode en criteria blijven ongewijzigd. Het Centre d’Études en Habitat Durable de Wallonie analyseerde de resultaten statistisch, rekening houdend met factoren als ligging, oppervlakte, bouwtype, energieprestatie en comfortelementen zoals een garage, tuin, zwembad of hoogwaardige afwerking.
Volgens de bevoegde minister moet het vernieuwde rooster buitensporige huurprijzen ontmoedigen en bijdragen aan een evenwichtige markt, zonder de vrije prijsvorming te ondermijnen.
Het nieuwe rooster van huurprijzen voor woningen kan worden geraadpleegd via de volgende link: 05_1.pdf
Ook in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bestaat een gelijkaardig systeem. We verwijzen hiervoor naar onze eerdere nieuwsbrief: Beperkingen op de hoogte van de woninghuurprijzen in Brussel aan de hand van het indicatieve rooster – Monard Law
In het Waalse Gewest gaat de regeling minder ver dan in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waar sprake is van een sterk gereguleerd systeem met daadwerkelijke handhavingsmogelijkheden. Zo geldt er in Brussel een verbod op huurprijzen die meer dan 20% boven de referentiehuur liggen. Dergelijke huurprijzen worden automatisch als “buitensporig” beschouwd, tenzij de verhuurder kan aantonen dat dit te rechtvaardigen valt, bijvoorbeeld door uitzonderlijk comfort of juist door gebreken in de woning.
Wallonië kiest daarentegen voor een veel lichtere aanpak. Anders dan in Brussel bestaat er geen juridisch plafond, zoals de grens van maximaal +20% boven de referentiehuur. Het Waalse referentieprijzenrooster fungeert enkel als een niet-bindende indicatieve tool. Bovendien ontbreekt er in Wallonië een paritaire huurcommissie die huurprijzen kan toetsen en advies kan geven bij betwistingen, terwijl die mogelijkheid in Brussel wel bestaat.