Nieuwe wet, nieuwe uitdagingen

Een nieuwe wet, die naar verwachting begin 2026 in werking treedt, maakt een einde aan de automatische, stilzwijgende verlenging van consumentencontracten indien de consument niet tijdig en voorafgaand aan de verlenging door de andere contractspartij is geïnformeerd.

1. Vanaf 2026: stilzwijgende verlenging van contracten aan banden gelegd?

Voor veel bedrijven die steunen op abonnementsmodellen – van telecom en fitness tot software en onderhoudscontracten – is dit meer dan een kleine letter in de wet. Het kan een verschuiving in het businessmodel met zich meebrengen …

Maar … geen paniek:

Deze nieuwe verplichting kan ook een commerciële opportuniteit zijn! (lees hieronder verder).

 

2. Wat verandert er nu écht?

De kern van de nieuwe wet is de verschuiving van een passieve naar een actieve informatieplicht voor het bedrijf. Waar een clausule in de algemene voorwaarden vroeger volstond om bij gebreke aan tijdige opzeg de overeenkomst bv. stilzwijgend te verlengen voor x-aantal jaren, moet Uzelf binnenkort elke klant persoonlijk en tijdig waarschuwen dat er een contractverlenging zit aan te komen.

De verschillen zijn significant, zoals deze tabel duidelijk maakt:

3. Gevolgen: meer dan enkel maar administratie?

De wet geldt voor nagenoeg alle sectoren die diensten aan consumenten aanbieden, met een specifieke vermelding voor onderhoudscontracten in de bouw- en vastgoedsector.

Gevolgen zijn of kunnen een impact hebbe op uw bedrijfsvoering:

  • Manuele opvolging wordt onmogelijk. U heeft een geautomatiseerd systeem nodig dat contractdata bijhoudt en tijdig notificaties verstuurt (bovenop of samen met uw Peppol-software)
  • Vergeet u de melding?

Dan kan uw klant onmiddellijk en kosteloos vertrekken. Een technische fout kan zo leiden tot een onverwachte daling van uw recurrente inkomsten en waarop zowel de consumenten als de concurrenten op zullen inspelen.

  • Klantvriendelijkheid wordt verplicht:

Het moet even gemakkelijk zijn om een contract op te zeggen als om het af te sluiten, stel minister Beenders. Dit betekent dat u uw online opzegprocedures moet (her)bekijken en vereenvoudigen aangezien: online “contract tekenen” = online “contract opzeggen”

 

4. Conclusie: nieuwe opportuniteiten

Deze wet zorgt ervoor dat een groot aantal van u de relatie met uw klant zal moeten herzien. Een model gebaseerd op de passiviteit van de consument is niet langer toegelaten.

Vechten tegen deze bepalingen of deze trachten te omzeilen, binnen de grenzen van hetgeen wettelijk toegelaten, zal niet evident zijn en altijd gekunsteld aanvoelen.

Waarom niet een andere aanpak hanteren?

Het is bv. perfecte gelegenheid om:

  • De klant te bedanken voor zijn vertrouwen.
  • De voordelen van uw dienst opnieuw in de verf te zetten.
  • Een loyaliteitskorting of een upgrade aan te bieden.
  • De klant overtuigen om voor een langere periode zijn vertrouwen in u te schenken.

Denk er eens over na maar niet te lang want 2026 staat voor de deur. Wacht niet tot het laatste moment.

Bent u niet zeker of uw contracten, algemene voorwaarden, werkwijze en/of processen klaar zijn voor 2026?

 

Neem contact op. Wij helpen u graag om deze uitdaging om te zetten in een strategisch voordeel.

 

Dit artikel werd geschreven door

Op zoek naar advies rond een bepaald onderwerp?

We begeleiden je naar de juiste persoon of team.