Michael Vloeberghs – een blik op de vastgoedsector en zijn carrière bij Monard Law

Michael Vloeberghs – een blik op de vastgoedsector en zijn carrière bij Monard Law

Vastgoed, een hot topic dat we dankzij de prijsstijgingen bijna dagelijks zien terugkomen in de actualiteit. Drukke dagen voor advocaten die er middenin zitten. Eerlijkheid en bemiddeling tussen partijen is in dit geval key. Zo weet ook Michael Vloeberghs, advocaat bij Monard Law.

Michael werkt quasi zijn hele carrière voor Monard Law (bijna tien jaar!). Tijd om hem eens uit te vragen over zijn carrièrepad, over wat er allemaal gaande is in de wereld en welke invloed dit heeft op de vastgoedsector.

Dag Michael, vertel eens: wie is Michael en wat doet hij bij Monard Law?

Michael: “Ik ben Michael Vloeberghs, ik woon in Hasselt en ik ben gespecialiseerd in vastgoedrecht. Ik werk al bijna mijn hele carrière voor Monard Law. De eerste drie jaar als stagiair, dan drie jaar als associate, drie jaar als senior associate en zopas ben ik benoemd tot associate partner. Deze nieuwe functie gaat in vanaf september 2022. Het zal je niet verbazen dat ik heel graag werk bij Monard Law, anders zou ik het waarschijnlijk niet zo lang volhouden.”

Heb je altijd in de specialisatie vastgoed gezeten?

Michael: “Ja, aan het begin van mijn stage koos ik onmiddellijk voor een specialisatie in het vastgoedrecht. Mijn liefde voor vastgoedrecht is ontstaan tijdens mijn studies. Ik heb rechten gestudeerd en dan een master na master in het notariaat waar we een stevige brok vastgoedrecht gedoceerd kregen.”

Zijn er bepaalde issues die je vaak ziet terugkomen binnen vastgoed? Waarom komen cliënten vaak bij je terug?

Michael: “Vrijwel voor alle juridische vragen die betrekking hebben op vastgoed. Als ik er één element moet uitkiezen zijn het litiges: als er geschillen of discussies zijn en er moet onderhandeld of naar de rechtbank gegaan worden. Dat neemt een groot deel van mijn tijd in beslag. Verder geef ik ook advies, maak ik contracten op, denk ik mee na over het opzetten van vennootschappen die actief zijn in vastgoedstructuren, etc.” 

Bij litiges komen veel discussies tussen de partijen kijken. Doe je dat graag?

Michael: “Ja, dat doe ik wel graag. Het is zeker niet zo dat ik graag ruzie maak. Ik probeer altijd na te denken in termen van oplossingen. Soms is een slecht akkoord beter dan een goede procedure. Procedures gaan vaak gepaard met veel kosten, tijd en – vooral – ook veel onzekerheid voor een cliënt. Vandaar dat we altijd proberen om eerst in te zetten op een minnelijke regeling. Daar moet je natuurlijk wel met twee voor zijn. Als de tegenpartij niet wilt dan wordt het een moeilijke zaak.” 

“Probeer je niet te hard op te stellen. Je bent contractspartijen, geen tegenpartijen.”

Zijn er op dit moment bepaalde hot topics binnen de vastgoedsector?

Michael: “Ja, redelijk wat. Eerst had je natuurlijk de coronacrisis. Corona had juridisch gezien best wel een grote impact. Ik denk bijvoorbeeld aan aannemers die hun overeengekomen termijnen niet meer konden halen door bijvoorbeeld: medewerkers die uitvallen, materialen die niet of niet tijdig worden geleverd, prijzen van materialen die stijgen, etc. Of andere gevolgen zoals huurders die hun huur niet meer konden betalen, horeca of winkels die niet meer open gingen en daardoor moeilijk of geen inkomsten genereerden… Dan rijzen er vragen: Is het overmacht? Hoe staat het in het contract geformuleerd? Hoe staat het in de wet?”

“En de oorlog in Oekraïne… Dat heeft ook een grote impact. Zo merken we bijvoorbeeld allemaal dat de prijzen stijgen, ook in de vastgoedsector. Als je een halfjaar of een jaar geleden een contract tekende, dan deed je dat vaak tegen een vaste prijs. De realiteit is nu vaak helemaal anders. Sommige aannemers zitten met hun handen in het haar door die prijsstijgingen. Als je vroeger een offerte opvroeg, dan was deze vaak enkele weken tot één maand geldig. Tegenwoordig zijn we meer aan het evolueren naar prijzen die per week of per dag worden berekend. Ik heb zelfs al van klanten vernomen dat er prijzen per uur worden berekend en aangeboden. Dan heb je ook nog grondstoffen die door transportproblemen vastzitten in Oekraïne.” 

“Investeerders gaan daardoor anders denken en bijvoorbeeld vaker renoveren en recycleren in plaats van opnieuw te bouwen: every crisis is an opportunity. De vastgoedprijzen zijn ook enorm gestegen. De wetgever heeft de registratierechten laten zakken naar 3% (voor de aankoop van de eerste (gezins)woning) maar langs de andere kant heb je ook de banken die meer interesten gaan vragen, energieprijzen die duurder worden, etc. Een paar maanden geleden had je nog een lening voor minder dan 1%, dat is ook allemaal aan het stijgen. Het blijft allemaal duur en spannend. Voor ondernemers én consumenten.” 

Wat zou je ondernemers adviseren omtrent die prijsstijging?

Michael: “Spreek met je contractspartij. Dat adviseren we ook aan onze klanten. Probeer je niet te hard op te stellen. Je bent contractspartijen dus je gaat, normaal gezien, nog het hele contract lang samenwerken. Vermijd dat je in een situatie terechtkomt waarin je tegenpartijen wordt. Ik vind dat je dat bespreekbaar moet maken en dat je samen moet proberen om de schade te beperken. Bijvoorbeeld: Op welke manier kun je het prijsverschil samen dragen? Ik denk dat dat het meest menselijk en correct is. Kortom, mijn advies is: probeer samen te zitten, erover te spreken en te zien hoe je eruit geraakt.”

Michael Vloeberghs interviewAls advocaat word je in zulke situaties soms gezien als ‘de boeman’ hoe ga je daarmee om?

Michael: “Dat is soms ook een beetje een rol die we moeten spelen. We zijn er om onze cliënten te beschermen. De rol van ‘de moeilijke advocaat’ probeer ik te vermijden door correct te zijn. Soms hangen de partijen zo in de clinch dat het hen niet meer uitmaakt hoe ver het komt of hoeveel het gaat kosten om hun gelijk te halen. Dan zeg ik als advocaat: Let op, als er naar de rechtbank wordt gegaan en het hard wordt gespeeld, ligt je lot niet altijd meer volledig in eigen handen… Sommige klanten beseffen dit maar willen dit risico toch nemen.” 

“Als ze dat risico nemen, bestaat er ook een kans dat je wint. Daar doen wij uiteraard alles aan. Maar het zou ook kunnen dat je bijvoorbeeld gedeeltelijk gelijk krijgt of zelfs de zaak verliest. Verliezen vind ik niet zo fijn. Vraag maar aan mijn vrouw, zij staat niet altijd even hard te springen om een gezelschapsspel met mij te spelen omdat ik altijd speel voor de winst en veel minder voor de gezelligheid. (lacht) Dat reflecteert ook in de rest van mijn leven. Als student heb ik er steeds alles aan gedaan om herexamens te vermijden. Dat ging moeilijk in mijn hoofd. Voor mij is het vaak alles of niks.”

Advocaten hebben in het algemeen een win-attitude?

Michael: “Ja, ik denk dat dat positief is. Je moet absoluut willen winnen en daar ook alles voor doen in het belang van de klant, maar je moet ook eerlijk zijn. Als de kaarten voor je klant niet goed liggen, dan moet je dat eerlijk communiceren en daar strategisch mee omgaan. Belangrijk is dat het belang van de klant altijd primeert.”

“Vanaf september mag ik mezelf associate partner noemen bij Monard Law.”

Wat zijn je persoonlijke ambities nog?

Michael: “Mijn eerste grote ambitie was om door te groeien binnen het kantoor. Ik heb zopas de kans gekregen om de eerste stap te zetten naar associate partner en hoop verder een mooie carrière uit te bouwen.”

Interview Michael Vloeberghs

Wat houdt het traject naar associate partner precies in?

Michael: “Bij Monard Law zijn er regelmatig groeigesprekken over je carrière. Dan vragen ze bijvoorbeeld: Waar zie je jezelf binnen vijf jaar? Waar zou je naartoe willen groeien? Hoe zie je je toekomstige carrière? Op een bepaald moment heb ik voorzichtig de ambitie uitgesproken dat ik graag zou willen doorgroeien in het kantoor. Ik heb vele gesprekken gehad met de vennoten, Karen Braeckmans (CEO) en Wendy Rymen (CFO). Ik heb ook een businessplan opgesteld dat ik vervolgens heb besproken met de vennoten en heb verdedigd voor de voorzitters van onze praktijkgroepen. Daarnaast heb ik ook een – extern – assessment doorlopen  Vanaf september gaat mijn benoeming in en dan ga ik het moeten waarmaken. Ik heb er alleszins veel goesting in. En ik voel me gesteund door het kantoor.” 

Welke verantwoordelijkheden brengt die nieuwe functie met zich mee?

Michael: “Werk aantrekken en creëren, meedenken en werken aan de verdere uitbouw van het kantoor, nog meer zelfstandig een klantenportefeuille beheren, juniors begeleiden en opleiden. Dit laatste vind ik ook heel belangrijk. Als er een klant positieve feedback geeft over het werk van één van de jongere collega’s, dan is het fijn dat je ziet dat ze zich ontwikkelen en groeien. Daar haal ik voldoening uit.”

De praktijkgroep vastgoed bestaat uit een team van 12 advocaten, hoe versterken jullie elkaar?

Michael: “Je hebt altijd een zekere kwaliteitscontrole en houdt elkaar scherp. Je hebt de mogelijkheid om te overleggen met een vennoot die al meer ervaring heeft of een collega gespecialiseerd in een bepaalde materie. Die persoon heeft misschien ooit al eens een soortgelijk dossier behandeld en kan hierin het nodige advies geven. We proberen elkaar sterker te maken door positieve feedback te geven en elkaar dus bij te staan met raad en daad indien nodig. Ik moet zeggen dat ik in het algemeen vind dat er bij Monard Law een heel fijne sfeer hangt die de laatste jaren alleen maar is verbeterd. Dat stimuleert! Je brengt veel tijd van je leven door op je werk waardoor het zeker fijn is dat daar zo’n goede spirit is.”

“Onze secretariaatsmedewerkers zijn fantastisch. Ze zorgen dat wij bij de les blijven.”

Michael Vloeberghs interview

Waarom is de sfeer en de spirit zo goed op kantoor?

Michael: “Ik denk dat Karen Braeckmans, CEO van Monard Law, daar een belangrijke rol in speelt. Maar ook dat er rekening wordt gehouden met een optimale werkomgeving zoals een goede infrastructuur, mogelijkheid om van thuis uit te werken, naast hard werken is er ook oog voor de nodige ontspanning,… De afgelopen jaren zijn er ook meer jonge partners benoemd. Ze hebben vaak al een ongelofelijke klantenportefeuille opgebouwd en een heel topteam uitgebouwd dat voor hen werkt. Daar kun je naar opkijken.” 

“Onze secretariaatsmedewerkers zijn ook fantastisch. Ze doen heel veel voor ons waardoor wij ons gemakkelijker kunnen focussen op de juridische zaken. Zonder hen zou ik vaker dingen vergeten en zeer veel kostbare tijd verliezen. Ze doen dat heel goed, denken vaak mee en zijn belangrijk, dat wordt soms onderschat. Ze zorgen dat wij bij de les blijven en ze nemen veel taken uit onze handen.”

“En tenslotte het realistische carrièrepad dat Monard Law aanbiedt. Ik denk dat ik daar het beste voorbeeld van ben. Ik noem mezelf soms het product van het kantoor. Want je ziet dat het effectief mogelijk is. In grote kantoren is doorgroeien vaak minder evident. Binnen Monard Law zijn er zeker mogelijkheden. Dat creëert ook een fijne sfeer en gezonde drive onder de collega’s. Je weet dat als je hard werkt, de nodige kwaliteit biedt, gemotiveerd bent en goed je best doet, dat je ervoor beloond kan worden.”

Wil je meer weten over Michael? Bekijk hier zijn profiel >

Dit artikel werd geschreven door

Op zoek naar advies rond een bepaald onderwerp?

We begeleiden je naar de juiste persoon of team.