EU schroeft ESG-regels scherp terug

Omnibus-pakket voor ESG

De Europese Commissie heeft deze week een pakket regels voorgesteld om de ESG-verplichtingen voor Europese ondernemingen te vereenvoudigen. Het gaat om de zogenaamde ‘Omnibuspakketten’.

Met de EU Green Deal lanceerde de EU de afgelopen jaren een boost aan nieuwe ESG-wetgeving: Taxonomie, CSRD, CS3D, etc. De kritiek rees uit de industrie dat het gevaar dreigde van bijzondere ESG-complexiteit.

Met de Omnibuspakketten ambieert de Europese Commissie verlichting te brengen over de ESG-verplichtingen. Doel: het concurrentievermogen voor Europese ondernemers verhogen.

Concreet belooft de Europese Commissie de administratieve last rond ESG-verplichtingen met 25% te reduceren, en voor KMO’s met minstens 35%. Zo knipt de Europese Commissie o.m. in het toepassingsgebied van de CSRD.

We lichten het nieuw voorstel door en schetsen voor u kort de belangrijkste nieuwigheden:

1. 80% van de Europese bedrijven die vandaag nog onder de CSRD vallen, zullen de dans ontspringen.

De toepassingsdrempels voor de CSRD worden gevoelig aangepast. Bedrijven met minder dan 1000 werknemers vallen buiten het toepassingsgebied van de CSRD. De financiële drempels van minstens 50 miljoen EUR omzet of een balanstotaal van meer dan 25 miljoen EUR blijven behouden.

Als resultaat zal de CSRD alleen van toepassing zijn voor de grootste bedrijven met een bijzondere impact op mens en milieu (cfr. CS3D). Ook voor deze grootste bedrijven wordt een win aangekondigd: de EU wenst het aantal technische rapporteringsstandaarden, de zogenaamde ‘ESRS-data points’ ernstig te verlagen. Ook sectorspecifieke standaarden worden geschrapt.

De impact op de EU-markt van de beperking van de CSRD zou alvast 4,4 miljard EUR bedragen.

2. De rapporteringsverplichtingen onder de CSRD voor 2026 en 2027 worden uitgesteld met twee jaar (tot 2028). De omzettingsdeadline voor de CS3D wordt uitgesteld met één jaar tot 2028.

3. Er komt meer bescherming voor KMO’s die zelf niet moeten rapporteren, maar wel door partners (bv. banken) worden gevraagd om hun ESG-gegevens te bezorgen. Nieuwe richtlijnen dienen de informatie die kan worden opgevraagd aan KMO’s te beperken.

4. Ook de Taxonomierapportering wordt beperkt tot de grootste bedrijven (naar het voorbeeld van de CS3D). Er wordt een financiële materialiteitsdrempel geïntroduceerd voor Taxonomie-rapportering. Het principe van DNSH (Do No Significant Harm – Geen Ernstige Schade Toebrengen) wordt concreet ingevuld.

De EU spreekt zelf niet over een deregulering, maar een vereenvoudigingsoefening.

Bedrijven die niet meer onder de CSRD zullen vallen, worden aangemoedigd om – vrijwillig – te rapporteren. Zo dient de ESG-rapportering voor deze groep een strategische en bewuste keuze te zijn, bijvoorbeeld om duurzame financiering aan te trekken.

Opgemerkt wordt dat dit voorstel van de Europese Commissie nog geen wetgeving is. Het voorstel moet worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad. De aanpassing van de wetgeving treedt in werking van zodra er een verder akkoord is op EU-niveau, hetgeen ook verwacht wordt.

Tot aan de bevestiging door de Europese Raad dreigt een periode van onzekerheid aan te breken voor Europese bedrijven, of zij al dan niet onder de CSRD-wetgeving vallen. Dringende actie van de wetgever dringt zich op.

We volgen dit uiteraard van nabij op!

 

Heeft u vragen over de ESG-verplichtingen voor uw onderneming? Aarzel niet

Dit artikel werd geschreven door

Op zoek naar advies rond een bepaald onderwerp?

We begeleiden je naar de juiste persoon of team.