Waar moet ik aan denken bij het organiseren van wedstrijden via sociale media?

Facebook richtlijnen

In principe is het mogelijk om een wedstrijd te organiseren op jouw Facebook-pagina. Echter dien je rekening te houden met de richtlijnen van Facebook rond promoties. Schending daarvan kan ervoor zorgen dat de Facebook-pagina verwijderd wordt. Het is dus ten sterkste aangeraden om deze richtlijnen grondig na te leven en wijzigingen daarvan op te volgen.

Opgelet, verboden:

  • Taggen: je mag aan Facebookgebruikers niet vragen om zichzelf of anderen in een foto te taggen waar ze zelf niet opstaan. ‘Tag & Win acties’ zijn dus verboden. Je mag geen gebruik maken van de persoonlijke tijdslijn van de deelnemers om promotie te voeren.
  • Share-functie: je mag deelnemers niet vragen om deel te nemen aan de wedstrijd door hen te verplichten berichten of foto’s op hun persoonlijk profiel te posten. ‘Like, Share & Win acties’ zijn dus verboden. Het vrijwillig delen van de pagina of berichten voor extra winstkansen of het vrijwillig delen van de score zijn wel toegelaten.
  • Berichten op persoonlijk profiel plaatsen: je mag de winnaar van de wedstrijd niet taggen op jouw tijdlijn wanneer je zijn of haar resultaat bekend maakt. Je mag wel posten dat er een winnaar gekozen is en dat hij/zij een e-mail of persoonlijk bericht ontvangt.
  • Je mag de tijdlijn van jouw bedrijfspagina niet afsluiten voor mensen die jouw pagina nog niet “geliked” hebben. Iedereen moet kunnen deelnemen aan jouw wedstrijd.
  • Je mag de wedstrijd niet promoten als ‘Facebook-wedstrijd’. Het logo en de merknaam van Facebook mogen niet worden gebruikt in jouw communicatie.

De wedstrijd moet duidelijk vermelden dat de promotie op geen enkele manier is gesponsord, goedgekeurd of wordt beheerd door Facebook of is geassocieerd met Facebook en dat de deelnemer enkel gegevens  verstrekt aan de organisator, niet aan Facebook.

De wedstrijd moet duidelijk vermelden dat Facebook op geen enkele manier verantwoordelijk is voor de promotie. Vanaf het ogenblik  dat je een Facebook-wedstrijd organiseert, ben jij dus verantwoordelijk voor deze actie. Jij houdt rekening met de leeftijdsgrenzen van jouw deelnemers. Indien een bepaalde actie verband houdt met het gebruik van alcohol, mogen gebruikers jonger dan 18 jaar niet deelnemen.

Facebook helpt je niet bij het beheer van jouw promotie en je gaat ermee akkoord dat je hun service voor het beheren van jouw promotie op eigen risico gebruikt.

 

Wetgeving omtrent kansspelen en loterijen

Jouw wedstrijd kan onder het toepassingsgebied van de strenge regels rond kansspelen en loterijen vallen. Om deze strenge wetgeving te vermijden dient ieder element van toeval, zoals bijvoorbeeld bij een loting uit te sluiten in de wedstrijd. Je mag dus geen loting organiseren onder alle mensen die je Facebook-pagina of bericht hebben geliked.

Wel mag je een wedstrijd organiseren. Het uitsluiten van ‘toeval’ kan dus door een ‘opdracht’ te combineren met de wedstrijd, bijvoorbeeld door het winnen van de prijs te laten afhangen van het juist beantwoorden van een schiftingsvraag, het verkrijgen van de meeste ‘likes’ of het bedenken van de meest originele slogan. Het kiezen van de winnaar moet gebaseerd zijn op kennis of behendigheid van de deelnemers. Er mag echter geen deelnameprijs of inzet van de klanten gevraagd worden, anders wordt de wedstrijd beschouwd als een verboden kansspel.

 

Wedstrijdreglement

Tenslotte raden we je aan een wedstrijdreglement te voorzien. Dit reglement bepaalt best de deelnamevoorwaarden, de duur van de wedstrijd, de datum waarop de winnaar bekend gemaakt wordt, de periode dat de prijzen afgehaald kunnen worden, etc. Zo vermijdt je achteraf discussies met ontevreden deelnemers. Vergeet ook niet te vermelden dat Facebook niets te maken heeft met deze wedstrijd en dus geen verantwoordelijkheid draagt.

 

Kunnen we je helpen?

Contacteer ons met je vraag. We matchen je met de juiste advocaat.

Stuur je vraag

Of contacteer ons via info@monardlaw.be of
+32 78 05 06 11

De veelgestelde vragen worden geladen

Op zoek naar advies rond een bepaald onderwerp?

We begeleiden je naar de juiste persoon of team.