Is koppelverkoop toegestaan?
Koppelverkoop is een gezamenlijk aanbod aan de consument. Vandaag is koppelverkoop in principe toegelaten, tenzij dit een oneerlijke marktpraktijk uitmaakt.
Toegelaten voorbeelden
- de verkoop van een smartphone-abonnement koppelen aan de aankoop van een smartphone zelf voor de prijs van 1 EUR.
- Een aanbod waarbij men bij aankoop van 2 jeansbroeken, 50% korting krijgt op de tweede broek.
- Een printer én printpapier als geheel te koop aanbieden aan een prijs die goedkoper is dan bij afzonderlijke verkoop van de producten.
Wat mag niet?
- Producten verkopen met verlies, tenzij in geval van solden- of uitverkoop of indien de producten kunnen bederven, beschadigd zijn of technisch voorbijgestreefd zijn.
- Misleidende of agressieve praktijken
Onder andere:
-
- Kinderen rechtstreeks aanzetten tot aankoop.
- Consumenten hardnekkig spammen of stalken.
- Consumenten zogezegd eerst een ‘prijs’ laten winnen en daar later een aankoop aan verbinden.
Let op
Een bijzondere waarschuwing is ook op zijn plaats voor ondernemingen die als dominant kunnen worden beschouwd op hun product- of dienstenmarkt. Koppelverkoop kan in dat geval als misbruik van dominante positie worden beschouwd.
Voorbeeld
Neem nu dat je onderneming een dominante positie hebt op de markt van luiers. Als je dan de verkoop van luiers gaat koppelen aan verzorgingszalf, hebben de concurrenten op de markt van de verzorgingszalf weinig kans om nog veel consumenten te bereiken. Zij worden dan mogelijk uit de markt geduwd. Dit gedrag kan strafbaar zijn.
Kunnen we je helpen?
Contacteer ons met je vraag. We matchen je met de juiste advocaat.
Stuur je vraag
Of contacteer ons via
info@monardlaw.be
of
+32 78 05 06 11