Mevr. Leen Vandecruys, u bent nu CEO van Monard Law, na eerdere functies als Head of General Legal Affairs bij ING en General Counsel bij Delen Private Bank. Juridische innovatie is een meer dan actueel thema, waarover u een duidelijke visie heeft. Merkt u op dat vlak nu wel of geen grote verschilpunten tussen de financiële wereld, waar u vandaan komt, en een advocatenkantoor als Monard Law?
De uitdagingen van digitalisering en de noodzaak tot innovatie zijn eigen aan alle sectoren. Vanuit mijn professionele ervaring en de combinatie van de rol van bedrijfsjurist in de financiële sector, voormalig advocaat en rechter in ondernemingszaken, vertrek ik vanuit een brede visie om bij het ontwerpen van een innovatiestrategie de benadering vanuit klantperspectief, magistratuur, advocatuur, … mee te nemen in de afweging en belangenbehartiging.
Beide sectoren situeren zich in dienstverlenende activiteiten, wat een specifieke benadering betekent. Het is een win-win om bruggen te kunnen bouwen tussen deze werelden en de aanpak vanuit een bredere context te kunnen benaderen.
Moderne technologieën, AI en data modellering, zijn hierbij een hulpmiddel om de organisatie te stroomlijnen, de dienstverlening efficiënter te maken en vooruitgang te realiseren.
In beide werelden begint alles met het begrijpen en ontdekken wat deze vernieuwing voor de eigen diensten en organisatie kan betekenen, deze evolutie te omarmen en ermee aan de slag te gaan.
Mr. Stephane Criel, in maart 2024 werd u geïnterviewd door VRT NWS, waarbij u toelichtte dat Monard Law investeerde in 2 AI-gestuurde systemen. Wat zijn uw ervaringen en hoe ziet u de toekomst?
De ervaringen zijn positief en brengen ons een voordeel. Het eerste systeem is bedoeld om automatisch tijd te registreren van alle prestaties die geleverd worden binnen een Office 365 omgeving. Het is een AI gestuurde tool die zelfs suggereert in welk dossier je een prestatie hebt geleverd. Zo valt er voor mij dagelijks zeker een halfuur aan administratie weg. Die gewonnen tijd kan ik aan cliënten of aan het bijstaan van collega’s wijden, dat is het belangrijkste. Daarnaast biedt het de cliënt transparantie over aangerekende uren. Tegelijk is het leerrijk omdat het ons nieuwe inzichten verwerft
Daarnaast hebben we ook geïnvesteerd in een tool die helpt om contracten en clausules op te stellen en aan te passen, maar laat nu ook toe om de tekst verder te bewerken met behulp van AI. We ontsluiten zo onze data en tegelijk kunnen we de resultaten dankzij AI verder verbeteren.
Maar AI is nu nog steeds vooral een hulpmiddel, een menselijke tussenkomst of controle blijft essentieel.
Wat die toekomst betreft: het gaat zodanig snel, dat ik niet durf te voorspellen waar we binnen 2 jaar staan. Maar ik vind het vooral belangrijk om te durven experimenteren met AI, want dat gebeurt volgens mij nog te weinig in de advocatuur.
Mevr. Leen Vandecruys, Monard Law heeft dus al geïnvesteerd in AI-gestuurde systemen, wat is uw visie om AI te hanteren binnen Monard Law als een instrument voor groei, optimalisering van de bedrijfsvoering en het versterken van de relatie met cliënten?
Specifiek voor de advocatuur is de rol van vertrouwenspersoon en de taak om uw klant te ontzorgen een verbindende aangelegenheid gebaseerd op een menselijke klantenrelatie. AI en technologie werken hier aanvullend om het persoonlijke aspect mee te helpen faciliteren, eerder dan het te vervangen.
Als professionele dienstverlener is het van belang uw klant te kennen en de organisatie zo te stroomlijnen dat een klant-ondernemer de samenwerking met Monard Law als een kwalitatieve en concrete hulp voor zijn professionele activiteiten kan ervaren. Het is onze taak de organisatie daarop in te richten, efficiënte processen te volgen en de talenten van onze advocaten en medewerkers daarbij optimaal in te zetten.
Alle innovatie en efficiëntie die technologie hierbij kan faciliteren zal sowieso groei betekenen en vooruitgang creëren.
Mr. Stephane Criel, u bent een van de medeoprichters van Future Lawyers Belgium (een platform dat advocaten wil inspireren om te innoveren) en was ook lid van de Taskforce Overmorgen van de Orde van Vlaamse balies (die als opdracht had een visie te geven over de toekomst van de advocatuur).Hoe snel evolueert alles?
Niet snel genoeg voor de ene, veel te snel voor de andere. Maar het beweegt duidelijk en dat is goed. Wij advocaten verschillen niet van andere ondernemers. Doordat het zo snel gaat, zie ik wel wat risico’s voor diegenen die denken dat het allemaal “fel overroepen” is. Innoveren vergt vooral een mindset? En die verkrijg je niet zomaar… Het vraagt tijd om stil te staan en open te staan. Veel advocaten (en ook veel andere vrije beroepers, zoals recent nog de accountants) klagen over werkdruk en tekort aan tijd. Maar ze doen gewoon voort. Het is belangrijk om tijd en ruimte te maken om na te denken hoe je dienstverlening anders en beter zou kunnen. Zelf wil ik liever niet een delicate operatie ondergaan bij een chirurg die me zegt dat hij niet weet waar eerst springen en die er niet met zijn gedachten bij is als het over mijn gezondheid gaat. Laat staan dat ik hem zou toelaten mij te opereren wanneer ik vaststel dat zijn apparatuur verouderd is, want ja, dat kost allemaal geld die software updates… Daarom focussen we met Future Lawyers Belgium op die mindset en willen we inspireren om te innoveren. Dat doen we door vooral te luisteren naar verhalen van buiten onze leefwereld. Maar wie vandaag geen inspanningen doet om een beetje mee te zijn, dreigt hopeloos achterop te raken vrees ik.
Dit interview verscheen op 18 november 2024 op de website van AI Hub by Larcier-Intersentia: AI in de juridische wereld | AI-Hub