Opgelet franchisegevers: de inhoud van het precontractueel informatiedocument is wéér onderhevig aan wijzigingen

De franchisegever heeft de verplichting om ten minste één maand voor de ondertekening van het contract een ontwerp van de overeenkomst en een apart document met specifieke informatie te verstrekken aan de franchisenemer. Dit document staat bekend als het “PID” (precontractueel informatiedocument).

De inhoudelijke vereisten van het PID zijn (nogmaals) gewijzigd door een Koninklijk Besluit dat op 11 september 2024 in het Belgisch Staatsblad is verschenen.

Voorgaande grondige wijziging

In een vorige nieuwsbrief bespraken we een eerdere hervorming aan de inhoudelijke vereisten van het PID. Toen werd het PID herwerkt tot een ‘red flag document’ dat de aandacht vestigt op specifieke contractuele bepalingen met mogelijke belangrijke impact. Deze nieuwe regels zijn op 1 september 2024 in werking getreden.

 

Nieuwe aanpassingen aan het PID vanaf 1 maart 2025

Het nieuw Koninklijk Besluit legt nu een extra verplichting op aan de franchisegever om meer informatie te verschaffen aan de franchisenemer. Concreet moet het PID de volgende nieuwe informatie bevatten:

  • De potentiële uitbreidingsplannen van de franchisegever;
  • De potentiële uitbreidingsplannen van concurrenten in het werkgebied;
  • Informatie over gebruikelijke investeringen, inclusief een schatting van de te investeren bedragen;
  • Een schatting van de inkomsten en uitgaven over een periode van minimaal drie jaar.

De franchisegever moet de franchisenemer ook informeren over bestaande afspraken rond exclusieve rechten. Dit gaat vooral over de mogelijkheid (of het gebrek daaraan) dat dezelfde of vergelijkbare producten of diensten onder dezelfde merknaam in winkels binnen het werkgebied van de franchisenemer worden verkocht.

Kortom, de wetgever wil dat franchisenemers niet alleen geïnformeerd worden over de contractuele bepalingen van de overeenkomst, maar ook voldoende economische en financiële gegevens ontvangen zodat ze hun business case goed kunnen beoordelen.

De informatieverplichting geldt voor alle vormen van commerciële samenwerkingsovereenkomsten

De informatieverplichtingen zijn overigens niet enkel van toepassing op franchiseovereenkomsten, maar op alle vormen van “commerciële samenwerkingsovereenkomsten”. Er is sprake van een commerciële samenwerkingsovereenkomst wanneer één van de partijen bij de overeenkomst de andere het recht verleent om bij de verkoop van producten of de verstrekking van diensten een commerciële formule te gebruiken. Elementen als een gemeenschappelijk uithangbord of handelsnaam, een overdracht van knowhow en/of een commerciële of technische bijstand duiden volgens de wet op een “commerciële formule”.

Je merkt meteen dat de invulling van deze elementen in de praktijk vaak niet zo duidelijk is. Veel soorten samenwerkingen riskeren hierdoor onder het toepassingsgebied van de wet te vallen (zoals allerlei distributieovereenkomsten of verkoopconcessies).

 

Inwerkingtreding en sancties

De nieuwe informatieverplichtingen zijn van toepassing op commerciële samenwerkingsovereenkomsten gesloten na 1 maart 2025 en op hernieuwingen van lopende overeenkomsten na die datum.

Het is belangrijk dat het PID voldoet aan de inhoudelijke vereisten. Wanneer noodzakelijke gegevens ontbreken in het PID kan de nietigheid van de overeenkomst ingeroepen worden. In een vorige nieuwsbrief benadrukten we het financieel risico voor een franchisegever van zo’n nietigverklaring.

Indien je verplicht bent om een PID op te stellen in verband met het aangaan van een franchiseovereenkomst of een andere commerciële samenwerkingsovereenkomst, of indien je een PID ontvangt van je toekomstige contractspartij, aarzel dan niet om contact op te nemen met Charles Claeys of uw contactpersoon bij Monard Law.

 

Auteurs: Charles Claeys en Sarah Bos

Dit artikel werd geschreven door

Op zoek naar advies rond een bepaald onderwerp?

We begeleiden je naar de juiste persoon of team.